توضیحات
فصل اول:کلیات تحقیق
- مقدمه:
امروزه اهمیت مفهوم برند در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحب نظران از آن به عنوان یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری اوقات مشتریان در عوض آنکه محصولی را خریداری نمایند برندها را می خرند. برندها اغلب یادآور همه ی کارکردهای تعامل و حیثیت و اعتبار سازمان برای مشتریان هستند. شناخت علل و عوامل موثر بر ایجاد برند و اولویت بندی این عوامل اهمیتی دو چندان یافته و انجام تحقیقات گسترده ای را در این زمینه ضرورت می بخشد. بر اساس ادعای محققان بازاریابی و مجریان که اغلب ادعا می کنند برندها دارای مشخصه کشش قیمت می باشند، شواهدی از بررسی های تجربی Mahajan و Wind سال ۱۹۸۶، Narasimhan و Sen 1983، Shaker و Hall سال ۱۹۸۶، Urban و Hauser سال ۱۹۸۰ به دست آمده است که گزارش داده اند که یک نام تجاری دارای خاصیت کشش یا انعطاف مخصوص به خود است، یافته ای که با تئوری تقاضا متناظر است. البته قیمت تنها عامل مؤثر بر کشش نیست، اما حساسیت مصرف کنندگان به قیمت یک ورودی مرکزی برای استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی است. این تحقیق قابلیت ارتجاعی یا کشش را در محصولات لبنی در مارک های مختلف ارزیابی می کند.
۲-۱ طرح موضوع:
این پژوهش به بررسی برندهای غذایی بر روی کشش تقاضای مصرف کنندگان لبنیات در ایران می پردازد. یعنی علائم تجاری تا چه اندازه می توانند روی تقاضای مصرف کنندگان لبنیات در ایران تأثیر بگذارند؟
۳-۱ بیان مسأله:
کشش تقاضا که همان درصد تغییرات مقدار تقاضا نسبت به تغییر قیمت است. علائم تجاری تا چه اندازه می توانند بر روی تغییرات مقدار تقاضای لبنیات تأثیر بگذارند؟ اکثر پژوهش ها روی عوامل تأثیرگذار بر کشش، ویژگی های مربوط به مصرف کننده، جمعیت شناسی و فیزیوگرافی (به عنوان مثال سطح درآمد، طبقه اجتماعی، سن، اندازه، خانواده، آموزش و پرورش، ارزش خانه، وضعیت کار و قومیت) تمرکز دارند. تعداد کمی از تحقیقات ویژگی های نام تجاری را به عنوان عوامل مؤثر بر کشش عرضه و تقاضا در نظر گرفته اند. بر اساس تحقیقات انجام شده برای آزمون مدل چشم انداز رفتاری شواهدی را نشان دادند مبنی بر اینکه رفتار مصرف کنندگان تحت تأثیر مزایایی قرار دارد که مصرف کنندگان از خرید و مصرف محصولات به دست می آورند و این منافع به دو دسته تقسیم می شوند: پاداش های کاربردی که از استفاده ارزش محصول و یا خدمات به دست می آیند و پاداش های اطلاعاتی که با داشتن و استفاده از محصول به صورت ذاتی در وضعیت اجتماعی قرار دارند. این مزایا از ویژگی های برندهای تجاری، چه آنها که به خوبی شناخته شده اند و یا کمتر شناخته شده اند، چه با کیفیت بالا و چه با کیفیت پایین، با ویژگی های اضافی و بدون ویژگی های اضافی ناشی می شوند. مصرف کنندگان تمام این ویژگی ها را قبل از اینکه تصمیم به خرید بگیرند در نظر می گیرند. شواهد نشان می دهند که به مصرف کنندگان به ویژگی های عملکردی و نمادین نام تجاری به صورت قابل توجهی در هنگام تصمیم گیری برای خرید توجه می کنند. خرید مواد غذایی حساس به هر دو این جنبه هاست.
۴-۱ ضرورت انجام تحقیق:
از آنجایی که در حال حاضر در ایران تنوع بسیار زیادی در نام های تجاری و یا برندهای غذایی در خصوص لبنیات وجود دارد و با توجه به جمعیت قابل توجه مصرف کننده لبنیات در ایران، این تحقیق به بررسی عوامل مختلف و تأثیر این عوامل بر روی کشش تقاضای مصرف کنندگان می پردازد و سعی می کند عوامل مهم و قابل توجهی که بر روی خریداران لبنیات تأثیر می گذارد را معرفی نماید. این عوامل می توانند از قبیل کیفیت، تبلیغات، قیمت ، عوامل پخش کننده، حمایت و پشتیبانی عوامل بیرونی و یا حتی تقلید از روی کالاهای خارجی مشابه باشد.
۵-۱ اهداف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی و پیدا کردن تأثیرات نام های تجاری لبنیات بر روی کشش تقاضای مصرف کنندگان می پردازد. اینکه با وجود برندها و نام های تجاری متنوع در صنعت لبنیات در ایران چه دلایلی وجود دارد که بعضی از نام های تجاری از فروش بهتر و استقبال بیشتری از سوی مصرف کنندگان برخوردارند؟
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.