توضیحات
فصل اول: مقدمه
۱-۱- بررسی روند تحولات فکری در غرب و تغییر مفهوم توسعه
۱-۲- مفهوم متحول توسعه
۱- ۱-۲-۱- رشد اقتصادی، محور مباحث توسعه
۲- ۱-۲-۲- نظریه نوسازی
۳- ۱-۲-۳- بحران در مفهوم توسعه
۴- ۱-۲-۴- تحول در مفهوم توسعه
۵- ۱-۲-۵- توسعه، واقعیت و ارزشها
۶- ۱-۲-۶- توسعه پایدار
۱-۳- توسعه انسانی
۷- ۱-۳-۱- توسعه انسانی، دیدگاه و راهبرد
۸- ۱-۳-۲- مشخصههای اساسی راهبرد توسعه انسانی
۹- ۱-۳-۳- توسعهی انسانی به عنوان یک وسیله
۱۰- ۱-۳-۴- نقش دولت
۱۱- ۱-۳-۵- شاخص توسعه انسانی
۱۲- ۱-۳-۶- محاسبه شاخص توسعه انسانی
۱-۴- نقدی بر شاخص توسعه انسانی
۱-۵- ادبیات پژوهش
۱-۶- اهمیت و هدف پژوهش
۱-۷- روش انجام پژوهش
فصل دوم: تبیین جایگاه انسان و تشریح مفهوم آن در جهان بینی غربی
۲-۱- مقدمه
۲-۲- تعریف انسان شناسی
۲-۳- تاریخچه انسان شناسی
۱۳- ۲-۳-۱- مفاهیم عمده ظهور انسان شناسی در غرب
۱۴- ۲-۳-۲- ظهور مفهوم شخص
۱۵- ۲-۳-۳- تهدیداتی نسبت به مفهوم شخص
۱۶- ۲-۳-۴- انسان شناسی فلسفی- الهی
۱۷- ۲-۳-۵- انسان شناسی مسیحی
۱۸- ۲-۳-۶- انسان به جای خدا یا انسان شناسی فلسفی الحادی
۲-۴- ارتباط میان انسان شناسی و خداشناسی
۲-۵- انسان از دیدگاه اندیشمندان غربی
۱۹- ۲-۵-۱- مرز انسان و حیوان (دیدگاه: یواهان گوتفرید هردر، آدولف پورتمان، آرنولد گهلن و هلموت پلسنر)
۲۰- ۲-۵-۲- انسان ؛ موجودی روحانی (دیدگاه: افلاطون، رنه دکارت، ماکس شلر و ژان پل سارتر)
۲۱- ۲-۵-۳- انسان؛ موجودی طبیعی (دیدگاه: پل تیری دهولباخ، شوپنهاور، هانس فردریش کارل گونتر و بورهوس ف. اسکینر)
۲۲- ۲-۵-۴- انسان؛ موجودی اجتماعی (دیدگاه: ارسطو، توماس هابز، ژان-ژاک روسو، کارل مارکس)
۲۳- ۲-۵-۵- انسان؛ موجودی منفرد (توماس آکوینی، ایمانوئل کانت، ماکس شتیرنر و تئودور و. آدورنو)
۲-۶- تجمیع دیدگاههای اندیشمندان غربی ذیل جریان های فکری غربی
۲-۷- تحلیل مبانی توسعه در غرب
۲۴- ۲-۷-۱- تحلیل مبانی هستی شناسی
۲۵- ۲-۷-۲- تحلیل مبانی انسان شناختی
۲۶- ۲-۷-۳- تبیین مبانی جامعه شناسی
۲-۸- نگاهی انتقادی به مبانی توسعه در غرب
۲۷- ۲-۸-۱- معضلات و دشواریهای دوگانه نوسازی و توسعه
۲۸- ۲-۸-۲- روش شناسایی فردگرایانه و پیش فرض عقلانیت ابزاری
۲۹- ۲-۸-۳- انسان اقتصادی و پیش فرض های انسان شناختی آن
۳۰- ۲-۸-۴- ملاحضات روش شناختی
۳۱- ۲-۸-۵- پیوند اقتصاد با فلسفه، جامعه شناسی، اخلاق، و مذهب
فصل سوم: معرفی انسان کامل و ترسیم ابعاد و مولفههای توسعه انسانی بر مبنای آموزههای تمدن اسلامی
۳-۱- مقدمه
۳-۲- تمایز مطالعات اسلامی با مطالعات غربی
۳۲- ۳-۲-۱- موضوع
۳۳- ۳-۲-۲- مسائل
۳۴- ۳-۲-۳- روش
۳۵- ۳-۲-۴- هدف
۳-۳- ویژگی های تفکرات اندیشمندان جهان اسلام
۳۶- ۳-۳-۱- تفاوت در مبانی
۳۷- ۳-۳-۲- آرمانگرایی
۳۸- ۳-۳-۳- همنشینی دانش و ارزش
۳۹- ۳-۳-۴- فضای فرهنگی ویژه
۴۰- ۳-۳-۵- بیطرفی علمی
۳-۴- ویژگیهای توسعه انسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی
۴۱- ۳-۴-۱- فراگیری
۴۲- ۳-۴-۲- تعادل
۴۳- ۳-۴-۳- واقعگرایی
۴۴- ۳-۴-۴- عدالت
۴۵- ۳-۴-۵- مسئولیت
۴۶- ۳-۴-۶- کفایت
۴۷- ۳-۴-۷- انسانگرایی
۳-۵- توسعه مبتنی بر انسان در اندیشه اسلامی
۴۸- ۳-۵-۱- حضرت علیابن ابیطالب امیرالمومنینعلیهالسلام
۴۹- ۳-۵-۱-۲-الف- فراهم آوردن زمینه همبستگی اجتماعی و تحقق مشارکت مردمی
۵۰- ۳-۵-۱-۲-ب- برقراری امنیت و نظم
۵۱- ۳-۵-۱-۲-ج- پرداختن به فعالیتهای حیاتی
۵۲- ۳-۵-۲-ج-آ- کشاورزی
۵۳- ۳-۵-۲-ج-ب- بازرگانی
۵۴- ۳-۵-۲-ج-پ- صنعت
۵۵- ۳-۵-۲-ج-ت- خدمات
۵۶- ۳-۵-۱-۳-الف- جایگاه توسعه در وظایف دولت
۵۷- ۳-۵-۱-۳-ب- سیاست توسعه اقتصادی
۵۸- ۳-۵-۱-۳-ج- چارچوب توسعه
۵۹- ۳-۵-۲- ابویوسف انصاری کوفی(۱۱۳- ۱۸۲ق)
۶۰- ۳-۵-۳- فارابی (۲۵۷-۳۳۹ق)
۶۱- ۳-۵-۴- اخوان الصفا (۳۹۵ق)
۶۲- ۳-۵-۵- شیخ الرئیس ابو علی سینا (۳۷۰-۴۲۸ق)
۶۳- ۳-۵-۶- ابوالحسن ماوردی (۳۶۴-۴۵۰ق)
۶۴- ۳-۵-۷- خواجه نظام الملک طوسی (۴۰۸-۴۸۵ق)
۶۵- ۳-۵-۸- ابو حامد محمد غزالی (۴۵۰-۵۰۵ق)
۶۶- ۳-۵-۹- شهاب الدین سهروردی (۵۴۶-۵۸۷ق)
۶۷- ۳-۵-۱۰- فخرالدینرازی (۵۳۶-۶۰۶ق)
۶۸- ۳-۵-۱۱- خواجه نصیرالدین طوسی (۵۹۸-۶۷۲ق)
۶۹- ۳-۵-۱۲- تقیالدین احمدبن عبدالحلیم ابنتیمیه (۶۶۱-۷۲۸ق)
۷۰- ۳-۵-۱۳- ابوعبدالله ابنجماعه کنانی (۶۳۹-۷۳۳ق)
۷۱- ۳-۵-۱۴- ابن خلدون (۷۳۲-۸۰۸ق)
۷۲- ۳-۵-۱۵- ملاصدرا (۹۷۹-۱۰۵۰ق)
۷۳- ۳-۵-۱۶- سیدجمالالدین اسدآبادی (۱۲۵۴-۱۳۱۴ق)
۷۴- ۳-۵-۱۷- شهید سید حسن مدرس رحمه الله علیه (۱۲۸۷-۱۳۵۶ق)
۷۵- ۳-۵-۱۸- سید قطب (۱۲۸۸-۱۳۸۵ق)
۷۶- ۳-۵-۱۹- شهید مرتضی مطهری رحمه الله علیه (۱۳۳۸-۱۳۹۹ق)
۷۷- ۳-۵-۱۹-۴-الف- آثار درون دینی
۷۸- ۳-۵-۱۹-۴-ب- آثار برون دینی
۷۹- ۳-۵-۲۰- شهید سید محمد باقر صدر رحمه الله علیه (۱۳۵۳-۱۴۰۰ق)
۸۰- ۳-۵-۲۰-۷-الف- مذهب اقتصادی اسلام
۸۱- ۳-۵-۲۰-۷-ب- نظام اجتماعی اسلام
۸۲- ۳-۵-۲۰-۷-ج- نظام اقتصادی اسلام
۸۳- ۳-۵-۲۰-۷-د- علم اقتصاد اسلامی
۸۴- ۳-۵-۲۱- علامه سید محمد حسین طباطبایی رحمه الله علیه (۱۳۲۱-۱۴۰۲ق)
۸۵- ۳-۵-۲۲- امام خمینی رحمه الله علیه (۱۳۲۰-۱۴۰۹ق)
۸۶- ۳-۵-۲۳- آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
۸۷- ۳-۵-۲۴- مقام معظم رهبری مدظله العالی
۳-۶- جمعبندی و خلاصه مولفههای توسعه و پیشرفت
۸۸- ۳-۶-۱- حضرت علیابن ابیطالب امیرالمومنین علیهالسلام
۸۹- ۳-۶-۲- ابویوسف انصاری کوفی
۹۰- ۳-۶-۳- فارابی
۹۱- ۳-۶-۴- اخوان الصفا
۹۲- ۳-۶-۵- ابن سینا
۹۳- ۳-۶-۶- ابوالحسن ماوردی
۹۴- ۳-۶-۷- خواجه نظامالملک طوسی
۹۵- ۳-۶-۸- ابو حامد محمد غزالی
۹۶- ۳-۶-۹- شهاب الدین سهروردی
۹۷- ۳-۶-۱۰- فخرالدینرازی
۹۸- ۳-۶-۱۱- خواجه نصیرالدین طوسی
۹۹- ۳-۶-۱۲- تقیالدین احمدبن عبدالحلیم ابنتیمیه
۱۰۰- ۳-۶-۱۳- ابنجماعه کنانی
۱۰۱- ۳-۶-۱۴- ابن خلدون
۱۰۲- ۳-۶-۱۵- ملاصدرا
۱۰۳- ۳-۶-۱۶- سیدجمالالدین اسدآبادی
۱۰۴- ۳-۶-۱۷- شهید مدرس
۱۰۵- ۳-۶-۱۸- سیدقطب
۱۰۶- ۳-۶-۱۹- شهید مطهری (ره)
۱۰۷- ۳-۶-۲۰- آیت الله سید محمد باقر صدر
۱۰۸- ۳-۶-۲۱- علامه سید محمد حسین طباطبایی
۱۰۹- ۳-۶-۲۲- امام خمینی (ره)
۱۱۰- ۳-۶-۲۳- آیت الله جوادی آملی
۱۱۱- ۳-۶-۲۴- مقام معظم رهبری
فصل چهارم: ارائه اصول و مراحل شاخصسازی ترکیبی و تبیین نحوه تدوین یک شاخص قابل اندازهگیری برای مفاهیم کیفی
۴-۱- مقدمه
۴-۲- جایگاه شاخصها در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
۱۱۲- ۴-۲-۱- برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
۱۱۳- ۴-۲-۲- برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
۱۱۴- ۴-۲-۳- برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
۱۱۵- ۴-۲-۴- برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
۱۱۶- ۴-۲-۵- برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
۴-۳- مروری بر الزامات بکارگیری شاخص های ترکیبی
۴-۴- بررسی ادبیات پژوهش
۴-۵- روششناسی جامع ساخت و ارزیابی شاخصهای ترکیبی
۱۱۷- ۴-۵-۱- مراحل ساخت شاخص ترکیبی
۱۱۸- ۴-۵-۱-۴- الف- گروهبندی اطّلاعات و دادهها بر اساس شاخصهای بعد
۱۱۹- ۴-۵-۱-۴-الف-آ- آنالیز اجزای اصلی
۱۲۰- ۴-۵-۱-۴-الف-ب- تحلیل عاملی
۱۲۱- ۴-۵-۱-۴-الف-پ- ضریب آلفای کرونباخ
۱۲۲- ۴-۵-۱-۴-ب- گروهبندی اطلاعات و دادهها بر اساس افراد (کشورهای) مورد بررسی
۱۲۳- ۴-۵-۲- مراحل ارزیابی شاخص ترکیبی
۴-۶- شاخصسازی ترکیبی و جایگاه آن در کمّیسازی مفاهیم در اقتصاد اسلامی
۴-۷- جمعبندی و نتیجهگیری
فصل پنجم: ارائه شاخص ترکیبی توسعه انسانی بر اساس آموزههای اسلامی و رتبه بندی کشورهای منتخب
۵-۱- مقدمه
۵-۲- گام اول: تبیین چارچوب نظری جامع و یکپارچه
۵-۳- گام دوم: انتخاب مراجع اطلاعاتی و پایگاههای داده متناسب با ابعاد و مولفههای مربوطه
۵-۴- گام سوم: اسناد دادههای مفقود با مقادیر جایگزین
۵-۵- گام چهارم: انجام تجزیه و تحلیل چندمتغیره بر روی دادهها و شاخصهای منفرد
۱۲۴- ۵-۵-۱- بُعد اجتماعی – فرهنگی
۱۲۵- ۵-۵-۲- بُعد اقتصادی – رفاهی
۱۲۶- ۵-۵-۳- بُعد مذهبی – اخلاقی
۱۲۷- ۵-۵-۴- بُعد علمی – آموزشی
۱۲۸- ۵-۵-۵- بُعد سیاسی – حکمرانی
۵-۶- گام پنجم: نرمالسازی دادهها
۵-۷- گام ششم: وزندهی و تجمیع ابعاد و شاخصهای عاملینهایی
۱۲۹- ۵-۷-۱- فرآیند تحلیل شبکهای (وزندهی ابعاد)
۱۳۰- ۵-۷-۲- مدلسازی پویای رشد اقتصادی (رویکرد اول در وزندهی مولفهها)
۱۳۱- ۵-۷-۳- فرآیند سلسله مراتبی (رویکرد دوم در وزندهی مولفهها)
۵-۸- گام هفتم: ارائه و انتشار نتایج رتبهبندی شاخصترکیبینهایی
۵-۹- جمعبندی و نتیجهگیری
فصل ششم: جمعبندی بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها
۶-۱- خلاصه روند شاخصسازیترکیبی
۶-۲- خلاصه و جمعبندی روند شاخصسازیترکیبی توسعهانسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی
۶-۳- نتایج و پیشنهادات
۶-۴- ملاحظات و محدودیتهای مفهومی پژوهش
۶-۵- ملاحظات و محدودیتهای تکنیکی و مدلسازی پژوهش
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.