توضیحات
فصل اوّل: کلّیات پژوهش
ـ مقدّمه
ـ بیان مسأله
ـ اهمّیت و ضرورت انجام تحقیق
ـ مرور ادبیات و سوابق پژوهش
ـ تحقیقات عربی و اسلامی
ـ مقدّمهی ابنخلدون
ـ الاسرائیلیات فیالتفسیر و الحدیث
ـ الاسرائیلیات و الموضوعات فی کتب التفسیر
ـ الاسرائیلیات و أثرها فى کتب التفسیر
ـ پژوهشهای فارسی در تفسیر و علوم قرآنی
ـ پژوهشی در باب اسرائیلیات در تفاسیر قرآن
ـ اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستانهای انبیا در تفاسیر قرآن
ـ پژوهشهای ادبی
ـ اهداف تحقیق
ـ سؤالات تحقیق
ـ فرضیههای تحقیق
ـ تعریف واژهها و اصطلاحات فنّی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)
ـ روششناسی تحقیق
ـ جامعهی آماری
ـ محدودیتها
فصل دوم: شناختنامهی عطّار نیشابوری
ـ مقدّمه
ـ نگاهی به احوال عطّار از تولّد تا مرگ
ـ آثار عطّار
ـ منطقالطیر
ـ مصیبتنامه
ـ الهینامه
ـ اسرارنامه
ـ مختارنامه
ـ دیوان
ـ تذکرهالاولیاء
ـ سرچشمهها و مآخذ شعر عطّار
ـ غزّالی و ابوسعید
ـ عطّار، حکایات، اسرائیلیات و روایات مجعول
ـ عطّار و تورات
ـ جایگاه عطّار در فرهنگ و ادب فارسی و جهانی
ـ سالشمار حوادث زندگی و عصرِ عطّار نیشابوری
فصل سوم: درآمدی بر روایات مجعول و اسرائیلیات در تفسیر و ادب فارسی
بخش اوّل: علمالحدیث و روایات مجعول
ـ علوم حدیث
ـ مهمترین اصل حدیثشناسی
ـ عطّار و احادیث موضوع
ـ احادیث موضوع(جعلی) و ضعیف و بازتاب آنها در آثار عطّار نیشابوری
بخش دوم: اسرائیلیات و تفسیر
ـ تفسیر
ـ اقسام تفسیر
ـ تفسیر به مأثور
ـ علل ضعف و جعل در تفسیر مأثور(فهرستوار)
ـ روش درست در تفسیر قرآن کریم
ـ اسرائیلیات
ـ انواع اسرائیلیات
ـ منابع اصلی اسرائیلیات
ـ فرهنگ یهودی
ـ یهود
ـ تلمود
ـ فرهنگ مسیحی
ـ مسیحیت
ـ انجیل
ـ اهل کتاب
ـ کتب تاریخی و سیرهنویسی
ـ خیالپردازی و افسانهسراییهای مسلماننماهای اهل کتاب
ـ کیفیت راهیابی اسرائیلیات در تفسیر، حدیث و متون اسلامی
ـ راویان اسرائیلیات
ـ معیار سنجش و تشخیص اسرائیلیات
ـ هشدارهایی دربارهی خطر اسرائیلیات و راههای مقابله با آن
بخش سوم: اسرائیلیات و ادب فارسی
ـ مقدّمه
ـ نقش قصص و تلمیحات اسلامی در ادب فارسی
ـ اسرائیلیات در تفسیر و برداشتهای عرفانی و ادبی
ـ کیفیت راهیابی اسرائیلیات در ادبیات فارسی
ـ سرچشمههای روایات مجعول و اسرائیلیات در ادبیات فارسی
فصل چهارم: روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری
ـ مقدّمهای بر اسلام و قصص قرآنی
بخش اوّل: روایات مجعول و اسرائیلیات در داستان آدم و حوّا(علیهماالسلام)
ـ مقدّمه
ـ داستان آدم(ع) در قرآن
ـ آفریده شدن حوّا در قرآن
ـ داستان آدم به روایت کتابهای مقدّس
ـ خلاصهی داستان آدم(ع) به روایت تورات
ـ آفرینش آدم
ـ آفرینش زن
ـ نافرمانی انسان
ـ داوری خدا
ـ خلاصهی داستان آدم(ع) به روایت انجیل برنابا
ـ داستان آدم(ع) و حوّا(ع) در قصص اسلامی و تفاسیر
ـ حدیثِ ابلیس
ـ حدیثِ آفریدنِ آدم
ـ حدیثِ آدم و حوا
ـ فریفتنِ ابلیس مَر آدم را
ـ تطبیق، مقایسه، بررسی و تحلیل داستان آدم(ع)
ـ آفرینش حضرت آدم(ع) و نخستین مخلوق
ـ آفرینش حوّا(ع)
ـ لغزش و خطای آدم و حوّا و بیرون شدن آنها از بهشت
ـ توبهی آدم و مشهورترین اسرائیلیات پیرامون آن
ـ بازتاب اسرائیلیات داستان آدم(ع) در آثار عطّار نیشابوری
ـ خلقت آدم و …
ـ خلقت حوا و موارد پیرامون آن
ـ حکایت بچهی ابلیس با آدم و حوّا
ـ توبهی آدم
ـ گندم (نام درخت ممنوعه)
ـ تحلیل نهایی
بخش دوم: روایات مجعول و اسرائیلیات در داستان ادریس(ع)
ـ ادریس(ع) در قرآن
ـ ادریس(ع) در کتب مقدّس
ـ ادریس در تفاسیر و تحلیلها
ـ انعکاس داستان ادریس در آثار عطّار نیشابوری
ـ تحلیل نهایی
بخش سوم: روایات مجعول و اسرائیلیات در داستان داود(ع)
ـ داود(ع) در قرآن
ـ داود(ع) در کتب مقدّس
ـ داستان زن اوریا و داود در تفسیرها و تحلیلها
ـ بازتاب اسرائیلیات داود(ع) در آثار عطّار نیشابوری
ـ تحلیل نهایی
بخش چهارم: روایات مجعول و اسرائیلیات در داستان سلیمان(ع) و ملکهی سبا
ـ سلیمان(ع) در قرآن
ـ بحث اوّل: داستان انگشتری سلیمان و اهمیت انگشتری و ربودن آن توسط دیو
ـ اشارهی قرآن در داستان انگشتری سلیمان
ـ تورات و داستان روی برگرداندن سلیمان از خدا و دشمنی یربعام
ـ داستان انگشتری سلیمان در تفاسیر
ـ تحلیل و نقد روایتها
ـ تجلّیات اسرائیلیات پیرامون داستان سلیمان در آثار عطّار نیشابوری
ـ سلیمان و دیو
ـ گفتگوی سلیمان و مورچگان
ـ عصا و سلیمان
ـ حکایت سلیمان با مور عاشق
ـ حکایت سلیمان و شادروانش
ـ سلیمان و زنبیلبافی
ـ حکایت بلقیا و عفّان
ـ داستان عزرائیل و مرگ سلیمان
ـ حکایت عزرائیل و سلیمان(ع) و آن مرد
ـ بحث دوم: اسرائیلیات پیرامون قصّهی بلقیس و سلیمان(ع)
ـ موضوع بلقیس و سلیمان در قرآن
ـ بلقیس و سلیمان در کتب مقدّس
ـ خرافات و اسرائیلیات سلیمان و بلقیس در تفاسیر
ـ تحلیل اسرائیلیات سلیمان و بلقیس
ـ بازتاب سلیمان و بلقیس در ادب فارسی
ـ نکتهی مهم در اسرائیلیات بلقیس و سلیمان
بخش پنجم: روایات مجعول و اسرائیلیات در داستان موسی(ع)
ـ موسی در قرآن
ـ موسی در کتب مقدّس
ـ داستان موسی(ع) و طلب رؤیت و تجلّی خدا
ـ تفسیرها در روایت تجلی خدا بر کوه و بیهوشی موسی
ـ تجلّی در آثار عطّار
ـ اسرائیلیات در شکستن الواح و عصبانیت حضرت موسی(ع)
ـ روایت تورات
ـ روایت قصصالانبیاء نیشابوری
ـ روایت کشفالاسرار میبدی
ـ روایت مجعول «موسی و کرم و سنگ»
ـ تحلیل نهایی
بخش ششم: روایات مجعول و اسرائیلیات در داستان نوح(ع)
ـ نوح در قرآن
ـ نوح و کشتی نوح در کتاب مقدّس
ـ خلاصهی داستان نوح در قاموس کتاب مقدّس
ـ کشتی نوح و طوفان در «تفسیر طبری» و «الدرّ المنثور» سیوطی
ـ تحلیل اسرائیلیات کشتی نوح
ـ طوفان و کشتی نوح در آثار عطّار نیشابوری
ـ نوح و گریهها و نوحههایش
ـ حکایت دستور خدا بر کوزه شکستن کوزهگر
ـ تحلیل نهایی
بخش هفتم: روایات مجعول و اسرائیلیات در داستان هاروت و ماروت
ـ هاروت و ماروت در قرآن
ـ هاروت و ماروت در کتاب مقدّس
ـ هاروت و ماروت در تفاسیر
ـ تحلیل مختصر داستان
ـ بازتاب هاروت و ماروت در آثار عطّار نیشابوری
ـ تحلیل نهایی
بخش هشتم: روایات مجعول و اسرائیلیات و دفاعیههای عطّار از ابلیس
ـ ابلیس در لغت، قرآن و متون مقدّس
ـ ابلیس، عنصری مشابه در متون گاهان زرتشتی و عرفان ایرانی
ـ تفسیر صوفیانه
ـ پیشینهی ادب صوفیه دربارهی ابلیس
ـ دفاعیههای عطّار از ابلیس
ـ حکایت ابلیس
ـ تناقض در برخورد عطّار با شیطان
ـ تحلیل نهایی
بخش نهم: روایات مجعول و اسرائیلیات پیرامون آفرینش و حقیقت محمّدیّه در آثار عطّار
ـ حقیقت محمد(ص) در قرآن
ـ حقیقت محمّدیّه در انجیل و تفاسیر
ـ حقیقت محمّدیه در متون صوفّیه
ـ حقیقت محمّدیه در مقایسهی بهمن، لوگوس و کلمه از متون مقدّس
ـ صوفیه و تأویلها
ـ حقیقت محمّدیه در آثار عطّار نیشابوری
ـ تحلیل نهایی
فصل پنجم: یافتهها، نتایج و پیشنهادها
ـ یافتهها
ـ نتایج
ـ پیشنهادها
ـ کشفالآیات
ـ کشفالاحادیث
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.