توضیحات
فصل اول : مقدمه
۱-۱-نگاهی گذرا به سیر غزل
۱-۲-کیفیت غزل کمال خجندی
۱-۳-ااهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۴-اهداف تحقیق
۱-۵-پیشینهی تحقیق
۱-۶-سوالات تحقیق
۱-۷-روش تحقیق
فصل دوم: گذری بر احوال شیخ کمال خجندی
۲-۱- گذری یر احوال کمال خجندی
۲-۱-۱- کمال الدین خجندی در تذکرهها و سایر کتب
۲-۱-۲- زمان ولادت شیخ کمال خجندی
۲-۱-۳- خانواده و نزدیکان
۲-۱-۴- دوران زندگانی شیخ کمال خجندی
۲-۱-۵- سال وفات شیخ کمال خجندی
۲-۱-۶- شیوهی طریقت کمال خجندی
۲-۲- چند ویژگی بارز در شعر کمال خجندی
۲-۲-۱- چند ویژگی اجنماعی
۲-۲-۱-۱- کمال و مکتب رند و زهدستیزی
۲-۲-۱-۲- تمثیل و ضربالمثل در شعر کمال خجندی
۲-۲-۱- جایگاه رقیب در شعر در شعر کمال خجندی
۲-۲-۲- دو صنعت مهم در شعر کمال
۲-۲-۲-۱- کمال و صنعت سؤال و جواب
۲-۲-۲-۲- حرفءگرایی و آرایشهای واکی در شعر کمال خجندی
۲-۳- تاثیر پذیری شعر کمال از دیگر شاعران و تاثیر گذاری شعر او بر آنها
۲-۳-۱- کمال و فردوسی
۲-۳-۲- کمال و سنایی
۲-۳-۳- کمال و انوری
۲-۳-۴- کمال و نظامی
۲-۳-۵- کمال و مولانا
۲-۳-۶- کمال و همام تبریزی
۲-۳-۷- کمال و حسن دهلوی
۲-۳-۸– کمال و حافظ
۲-۳-۹- کمال و شاه نعمتاللّهولی
۲-۳-۱۰- کمال و جامی
۲-۴-کمال و سعدی و شهر شیراز
۲-۵-سخنی چند در مورد سعدی
فصل سوم : مشترکات موسیقیایی(وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و کمال خجندی
-مشترکات موسیقیایی (وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و کمال خجندی
۳-۱-وزن، قافیه و ردیف مشترک
۳-۱-۱–بحر رمل
۳-۱-۲-بحر هزج
۳-۱-۳-بحر مضارع
۳-۱-۴-بحر مجتث
۳-۱-۵-بحر رجز
۳-۱-۶-بحر خفیف
۳-۱-۷–بحر منسرح
۳-۲-قافیههای مشترک
۳-۳-ردیفهای مشترک
فصل چهارم: مشترکات ساختاری بررسی ترکیبات و عبارات مشترک
در غزلهای سعدی و کمال خجندی
ترکیبات و عبارات مشترک در غزلهای سعدی و کمال خجندی
۴-۱-آوردن یک مصراع بدون تغییر یا با اندکی تغییر جزئی
۴-۱-۱- ما نیز یکی باشیم از جملهی قربانها
۴-۱-۲- دیده از دیدار خوبان برگرفتن مشکل است
۴-۱-۳- روزهداران ماه نو بینند و ما ابروی دوست
۴-۱-۴- همتی کان به تو مصروف بود قاصر نیست
۴-۱-۶-جان ندارد هر که جانانیش نیست
۴-۱-۶- آفرین خدای بر جانت
۴-۱-۷- خوش میروی به نها، تنها فدای جانت
۴-۱-۸- با رستم دستان بزند هر که درافتاد
۴-۱-۹- اگر چراغ بمیرد صبا چه غم دارد
۴-۱-۱۰- با کسی گوی که در دست عنانی دارد
۴-۱-۱۱- طوطی شکر شکست که صاحب کلام شد
۴-۱-۱۲- شادی مکن که با تو همین ماجرا رود
۴-۱-۱۳- هر کسی در حرم عشق تو محرم نشود
۴-۱-۱۴-آتشی هست که دود از سر آن میآید
۴-۱-۱۵ شکر از مصر و سعدی از شیراز
۴-۱-۱۶-در پای متارکت فشانم
۴-۱-۱۷- بر دیده ی روشنت نشانم
۴-۱-۱۸- غوغا بود دو پادشه اندر ولایتی
۴-۱-۱۹-ما بی تو به دل بر نزدیم آب صبوری
۴-۴-۲۰-چون سنگدلان دل ننهادیم به دوری
۴-۱-۲۲- طوطی خموش به چو و گفتار میکنی
۴-۱-۲۳-اینجا شکری هست که چندین مگسانند
۴-۱-۲۴- اگر مقابله بینم که تیر میآید
۴-۱-۲۵- یار در خانه و ما گرد جهان گردیدیم
۴-۱-۲۶- سالک راه و گزین همه حالم نشو
۴-۱-۲۷- مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست
۴-۲–ترکیبات و عبارات مشترک در غزلهای هموزن
۴-۲-۱- ای که گفتی
۴-۲-۲- دوش بی روی تو
۴-۲-۳- سلسبیل و کافور
۴-۲-۴- سودای بیحاصل
۴-۲-۵- شمایل موزون، طبع موزون
۴-۲-۶- قصه دراز کردن
۴-۲-۷- غمزهی جادوی دوست
۴-۳- ترکیبات و تعبیرات مشترک در غزلهای غیر هموزن
۴-۳-۱- آفت و تأخیر
۴-۳-۲- از من مپرس- از او بپرس
۴-۳-۳- انگشتنمایی
۴-۳-۴- باز آ که در فراق تو
۴-۳-۵- آتش تیز کردن
۴-۳-۶- به کنارافتادن
۴-۳-۷- پای در گل بودن
۴-۳-۸- پای در دیده نهادن
۴-۳-۹- پروانه صفت
۴-۳-۱۰- پنجه با ساعد سیمین افکندن
۴-۳-۱۱- ترک جان گفتن
۴-۳-۱۲- جرم از طرف ماست
۴-۳-۱۳- چشم رضا
۴-۳-۱۴- حلقه در گوش بودن
۴-۳-۱۵- دل خون شدن
۴-۳-۱۶- دلق مرقع
۴-۳-۱۷- عشقبازی آغاز نهادن
۴-۳-۱۸-عشق و توبه، آبگینه و سنگ
۴-۳-۱۹- گو مباش
۴-۳-۲۰- دور بودن چشم بد از معشوق
۴-۳-۲۱- ساقیا باده بده
۴-۳-۲۲- شب را سحر نبودن
۴-۳-۲۳- گوی لطافت ربودن
۴-۳-۲۴- ملامتگوی بیحاصل
۴-۳-۲۵- مفلس و خیال گنح
۴-۳-۲۶- نه من و بس
۴-۴- عبارتهای عربی مشترک
۴-۴-۱- اللّه اللّه
۴-۴-۲- المنته للْه
۴-۴-۳- عفاک اللّه
۴-۴-۴- علی الخصوص
۴-۴-۵-علی الصباح
فصل پنجم: مشترکات محتوایی در غزلهای سعدی و کمال خنجدی
۵-۱- مشترکات محتوایی در غزلهای سعدی و کمال خنجدی
۵-۱-۱- از دوست به دشمن شکایت نبردن
۵-۱-۲- آزادی عاشق در بند معشوق بودن است
۵-۱-۳- ازلی بودن عشق
۵-۱-۴- آفت به همراه داشتن تأخیر
۵-۱-۵- با وجود یار از همه عالم فراغ داشتن
۵-۱-۶- بر کنار از بلا حال گرفتار بلا را نمیداند
۵-۱-۷- به پایان آمدن دفتر و باقی بودن حکایت
۵-۱-۸- بی پروایی عاشق
۵-۱-۹- بی وفایی معشوق و وفاداری عاشق
۵-۱-۱۰- تبدیل شدن خاک عاشق به سبو
۵-۱-۱۱- تسلیم کامل در برابر معشوق
۵-۱-۱۲- تقدیر گرایی
۵-۱-۱۳- جان افشاندن به پای دوست
۵-۱-۱۴- جمال یار نشانهی صنع الهی است
۵-۱-۱۵- چشم دوختن به تیر معشوق
۵-۱-۱۶- حاجت نبودن به شمع با وجود چهرهی یار
۵-۱-۱۷- حاجت مشاطه نیست روی دلارام را
۵-۱-۱۸-حاصل جهان صحبت یار و در نظر بودن اوست
۵-۱-۱۹- حقیر بودن دل به عنوان خانهی معشوق
۵-۱-۲۰- حقیر بودن جان به عنوان تحفهای برای جانان
۵-۱-۲۱- خاموش نبودن بلبل در ایام گل
۵-۱-۲۲- خجلت بردن گل از دیدن رخ یار
۵-۱-۲۳- خجلت بردن ماه از دیدن روی یار
۵-۱-۲۴- خراج بر خراب نوشتن
۵-۱-۲۵- خیال یار پیوسته در نظر بودن
۵-۱-۲۶- درد یار را درمان دانستن
۵-۱-۲۷- دلربایی غمزه
۵-۱-۲۸- دوستان به جای بوستان
۵-۱-۲۹- ذره سان بودن عاشق در مقابل خورشید معشوق
۵-۱-۳۰- رنج کشیدن و گنج یافتن
۵-۱-۳۱- رنگ رخساره خبر از حال درون میدهد
۵-۱-۳۲- زلف و خال یار را دام و دانه پنداشتن
۵-۱-۳۳- زنده شدن مرده با آمدن یار
۵-۱-۳۴- ساختن تصاویر زیبا به وسیلهی وصفهای متعدد ابروی یار
۵-۱-۳۵- شهد پنداشتن زهر از دست خوبان
۵-۱-۳۶- صبر از معشوق نداشتن
۵-۱-۳۷- طاقت فراق نداشتن
۵-۱-۳۸- غماز بودن اشک
۵-۱-۳۹- غنیمت شمردن وقت
۵-۱-۴۰- فایدهی بینایی دیدن یار است
۵-۱-۴۱- فراوانی اشک
۵-۱-۴۲- فتنهگری معشوق
۵-۱-۴۳- قدر روز وصال را دانستن
۵-۱-۴۴- کشتهی عشق تاوان ندارد
۵-۱-۴۵- کشتهی عشق زندهی جاوید
۵-۱-۴۶- گرفتاری دل عاشق در زلف معشوق
۵-۱-۴۷- لازم بودن مال و زر برای وصال
۵-۱-۴۸- مست رخ ساقی بودن به جای می
۵-۱-۴۹- ملازمت و پیوستگی عاشق بر آستان معشوق تا وقت جان دادن
۵-۱-۵۰- ناچیز بودن دهان معشوق
۵-۱-۵۱- نشنیدن پند به خاطر گوش دادن به نوای موسیقی
۵-۱-۵۲- نصیحت نپذیرفتن
۵-۱-۵۳- نقش رخ یار خط مسخ بر خوبان چین کشد
۵-۱-۵۴- نظر بازی
۵-۱-۵۵- وارد شدن بخت با ورود یار
۵-۱-۵۶- یار و صحبت او برتر از بهشت بدین است
۵-۲- اختلاف نظر در محتوا
فصل ششم: مشترکات بدیعی و بیانی در غزلیّات سعدی و کمال خجندی
۶- مشترکات بدیعی و بیانی در غزلیات سعدی و کمال خجندی
۶-۱- صنایع بدیع لفظی
۶-۱-۱-۰جناس تام
۶-۱-۲-۰تکرار
۶-۱-۳-۰موازنه و مماثله
۶-۲-۰صنایع بدیع معنوی
۶-۲-۱-۰تضاد
۶-۲-۲-۰ایهام
۶-۲-۳-مراعات النظیر
۶-۲-۴-تجاهل العارف
۶-۲-۵-حسآمیزی
۶-۲-۶- متناقض نمایی
۶-۲-۷- اغراق
۶-۲-۸-تلمیح
۶-۳- صنایع بیانی
۶-۳-۱- تشبیه
۶-۳-۲- تشبیه مرکب
۶-۳-۳- تشبیه مضمر
۶-۳-۴- تشبیه تفضیل
۶-۳-۵- اضافهی تشبیهی
۶-۳-۶- استعاره
۶-۴-۷- تمثیل
۶-۳-۸- مجاز
۶-۳-۹- کنایه
فصل هفتم : نتیجه گیری
نتیجهگیری
پیشنهادها
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.