توضیحات
۱-۱٫ لزوم انجام تحقیق حاضر
سیستمهای سازهای مختلفی جهت مقابله با نیروهای جانبی ناشی از زلزله در ساختمانهای فولادی مورد استفاده قرار گرفته است که میتوان به سیستم قاب خمشی مقاوم، سیستم مهاربندیشده همگرا و سیستم مهاربندیشده واگرا اشاره کرد. هر یک از این سیستمها به نوبه خود دارای معایب و محاسن مربوط به خود میباشند که در طول سالهای اخیر موضوع تحقیق علم مهندسی زلزله بوده است.در کشور ایران استفاده از سیستمهای مهاربندی همگرا در بین مهندسین سازه بسیار رایج میباشد. لذا پرداختن به این موضوع و بیان معایب این سیستمها و ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه رفع این معایب، میتواند کمک شایانی در پیشرفت صنعت ساختمانسازی ایران در جهت ایمنتر شدن ساختمانها نماید.یکی از انواع سیستمهای مهاربند همگرا، سیستم مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش یا به اختصار میباشد. این سیستم یکی از قویترین سیستمهای موجود در امر کنترل ارتعاشات نامطلوب سازهها در برابر نیروهای جانبی میباشد و امروزه در اکثر نقاط جهان از این سیستم جهت مستهلک کردن انرژی ناشی از زلزله، به وفور استفاده میشود.در این نوع مهاربندها، هدف رسیدن مهاربند تحت بار محوری فشاری به حد تسلیم با جلوگیری کردن از کمانش عضو میباشد که این امر توسط یک مکانیزم خارجی انجام میشود. بنابراین مهاربند هم در کشش و هم در فشار بدون اینکه کمانش کند، تسلیم میشود. همچنین از آنجاییکه کمانش مهاربند جهت استهلاک انرژی مطلوب نیست، این سیستم که رفتار الاستوپلاستیک دارد، جهت مستهلک کردن انرژی زلزله بسیار موثر عمل میکند.]۳[در تحقیق حاضر، مطالعاتی بر روی مهاربندهای مقاوم در برابرکمانش به عنوان یک سیستم مقاوم در برابر نیروهای ناشی از زلزله انجام شده است. از آنجاییکه نصب سیستمهای مقاوم در برابر زلزله از نظر اقتصادی و مقاومسازی، کمک شایانی به رفتار مناسب سازه در برابر بارهای دینامیکی میکند، تحقیق بر روی این سیستمها دارای اهمیت زیادی میباشد.مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش دارای محاسن زیادی نسبت به مهاربندهای همگرای معمولی میباشند و از نظر سازهای نیز رفتار مطلوبی در برابر نیروهای جانبی از خود نشان میدهند. در کنار این محاسن، یک سری معایب برای این مهاربندها بیان شده است که در زیر به این معایب اشاره میشود:ساخت مهاربندهای BRB تا حدودی پیچیده و پرهزینه بوده و نیاز به تکنولوژی روز دارد.به دلیل پیچیده بودن ساخت، تولید مهاربندهای BRB در انحصار شرکتهای خاصی است.در صورت استفاده از فولاد با بازه جاری شدن وسیع به عنوان هسته مقطع، نیروهای اضافه به سازه اعمال خواهد شد.
۱-۲٫ اهداف تحقیق
هدف اصلی این مطالعه، تحقیق بر روی یک نوع مهاربند مقاوم در برابرکمانش با طرح جدید است که معایب ذکر شده برای مهاربندهای BRB، در این طرح رفع شده است. طرح این مهاربند در واقع برگرفته از شکل مهاربند مقاوم در برابرکمانش پیشنهاد شده توسط سریدهار است.]۱۶[ مهاربند جدید دارای تکنولوژی ساخت سادهای بوده و نیازی به تکنولوژیهای پیچیده در ساخت ندارد. همچنین با اصلاحات در نظر گرفته شده، این مهاربند جدید در زلزلههای شدیدتر پایداری سازه را بیشتر از مهاربند کنونی حفظ خواهد کرد. همچنین از ظرفیت باربری مصالح بکار رفته نیز بیشتر از مدلهای موجود کنونی استفاده خواهد شد.در این طرح، هسته مقطع از فولاد جدار نازک میباشد. غلاف نیز طوری طراحی میشود که در زلزلههای شدید وقتی کاهش طول ناشی از نیروی فشاری وارد شده در هسته از یک حد معینی بیشتر شد، مقطع غلاف به عنوان یک عضو فشاری کمکی، درصدی از نیروهای فشاری هسته را تحمل کند. به اینترتیب که یک خلاصی بین اتصال و غلاف ایجاد میشود که در تغییر شکلهای مورد نظر با به هم چسبیدن اتصال و غلاف، درصدی از نیروی فشاری توسط غلاف تحمل شود. همچنین طراحی غلاف بایستی طوری باشد که مقطع غلاف تحت نیروهای فشاری به تسلیم برسد، به عبارت دیگر بایستی از کمانش جانبی غلاف جلوگیری شود. در این حالت، استهلاک انرژی نسبت به مهاربند مقاوم در برابرکمانش کنونی بیشتر خواهد بود و در نتیجه، سازه در مقابل نیروهای جانبی از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود.بنابراین در این مطالعه با توجه به نیروهای وارد بر هسته، درابتدا یک مقطع بهینه برای هسته طراحی شده و در مرحله بعد، غلاف طوری طرح میشود که در زلزلههای شدیدتر وارد عمل شده و پایداری سازه را حفظ کند.در این تحقیق جهت حصول نتایج مطلوب، فرضیات زیر در نظر گرفته شده است:با طراحی بهینه شکل مقطع هسته، امکان استفاده از ظرفیت استهلاک انرژی آن بدون بکارگیری پرکننده فراهم میشود.با طراحی غلافی با شکل بهینه و فاصله مناسب با هسته، تسلیم هسته در بارهای لرزهای طراحی امکانپذیر میشود.استهلاک انرژی در زلزلههای شدید با طراحی سیستمی برای استفاده از ظرفیت باربری فشاری غلاف نسبت به مهاربندهای ضد کمانش کنونی بیشتر میشود.
۱-۳٫ فصول پایاننامه
در این تحقیق، در فصل دوم سیستمهای باربر جانبی در ساختمانهای فولادی مورد بررسی قرار گرفته، مزایا و معایب آنها بیان شده است. در فصل سوم به معرفی سیستم مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش پرداخته و با مطالعه تحقیقات انجام شده در گذشته، محاسن این سیستم مهاربند در برابر سیستمهای قدیمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ادامه محدودیتهای اجرای سیستم مهاربند مقاوم در برابر کمانش، در ایران ذکر شده است. در جهت رفع این کاستیها، در فصل چهارم ایده مهاربند جدید مقاوم در برابر کمانش بیان شده و با ارائه روش طراحی به بررسی رفتار لرزهای این مهاربند پرداخته شده است. در نهایت در فصل پنجم با تحلیل و بررسی بر روی پارامترهای مختلف مهاربند جدید مقاوم در برابر کمانش، یک مدل بهینه برای این سیستم ارائه شده است.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.