توضیحات
مقدمه
۱- بیان مساله
۲- پیشینه تحقیق
۳- پرسش های تحقیق
۴- فرضیه های تحقیق
۵- اهمیّت و ضرورت تحقیق
۶- روش تحقیق و تنگناهای آن
۷- سازماندهی تحقیق
بخش اول:مبانی نظری
فصل اول: تبیین مفاهیم و سیر تحول کانون اصلاح و تربیت در مکاتب جزایی و اسناد بین المللی
گفتار اول: تبیین مفاهیم
الف- مفهوم کودک و نوجوان
ب- معارض با قانون
ج- بازپروری
د- کانون اصلاح و تربیت
گفتار دوم: سابقه تشکیل کانون اصلاح و تربیت در مکاتب کیفری و اسناد بین المللی
الف- سابقه تشکیل کانون اصلاح و تربیت در مکاتب کیفری
۱ – دوران باستان
۲- مکتب کلاسیک
۳- مکتب نئوکلاسیک
۴- مکتب تحقّقی
۵- دفاع اجتماعی نوین
ب- موسّسات اصلاحی و تربیتی در اسناد بین المللی
۱-اسناد الزام آور:
۲- اسناد ارشادی
۳- قواعد سازمان ملل متّحد راجع به حمایت از اطفال محروم از آزادی
۴- رهنمودهای سازمان ملل متحد برای پیشگیری از بزهکاری نوجوانان ( رهنمودهای ریاض)
۵- حداقل قواعد و معیار سازمان ملل متحد برای قرارهای غیر جسمی ( قواعد توکیو)
فصل دوم: سابقه تشکیل، ارکان و نقش کانون اصلاح و تربیت ایران
گفتار اول: ارکان کانون اصلاح و تربیت و نقش آنها در بازپروری کودکان و نوجوانان
الف- قسمت نگهداری موقت
ب- قسمت پذیرش، تشخیص و تحقیقات جرم شناسی
۱- آشنا کردن با مقررات کانون
۲- تشکیل پرونده شخصیت
۱-۲- تحقیق درباره سوابق خانوادگی و اجتماعی
۲-۲ -آزمایش پزشکی:
۳-۲- آزمایش روانپزشکی و روانشناسی
۴-۲- تشخیص استعداد حرفه ای
۵-۲- نحوه ی طبقه بندی مددجویان
ج- قسمت آموزش
۱- آموزش تحصیلی
۲- برنامه های کمیته فرهنگی و تربیتی
۳- تربیت بدنی
۴- فرهنگی و مذهبی
۵- آموزش برای پیشگیری و سو مصرف مواد مخدر
۶- برنامه های کمیته حرفه آموزی و اشتغال
۱-۶- مربیان آموزش فنی و حرفه ای
۲-۶- کارگاههای موجود در مجتمع کارگاهی
۳-۶- نحوه صدور پروانه فنی و حرفه ای
د- قسمت زندان (اندرزگاه) و مقررات اصلی و تکمیلی کانون اصلاح و تربیت
۱- تدابیر اصلاحی و تربیتی در زندان
۲- ترکیب شورای انضباطی و نوع تنبیهات اتخاذی
۳- مقررات تکمیلی و اصلی کانون اصلاح و تربیت
گفتار دوم- تدابیر بهداشتی و وظایف مسئولین کانون اصلاح و تربیت
الف- تدابیر کمیته بهداشت و درمان و تغذیه
۱- مشاوره و روان درمانی مددجویان و خانواده آنها
۲- مراقبت های پزشکی و بهداشتی
۱-۲- برنامه های روزانه و تغذیه
۲-۲- نحوه اطلاع رسانی به پرسنل و مددجویان
ب- وظایف مسئئولین کانون اصلاح و تربیت
۱- وظایف مدیر کانون
۲- وظایف مددکاران اجتماعی
۳- وظایف مراقبین تربیتی:
۴- وظایف یگان حفاظتی
۵- وظایف واحد اجرای احکام کیفری
گفتار سوم- بخش مراقبت بعد از خروج
الف- وظایف بخش مراقبت بعد از خروج
ب- شرایط پذیرش
ج- وظایف بخش خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی
د- آموزش فنی و حرفه ای و نقش آن در جلوگیری از بازگشت مجدد
ه- شرح وظایف روابط عمومی
گفتار چهارم- نحوه ی ارتباط مددجویان با محیط خارج از کانون
الف- مرخصی
ب- آزادی
ج- تماس تلفنی
د- مکاتبه
ه- ملاقات
بخش دوم: بررسی جرم شناختی علل تکرار جرم در کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت با رویکردی میدانی
فصل اول: تکرار جرم در پرتو اهداف والگوهای اصلاح و تربیت
گفتار اول: تعریف نظری، کاربردی و قانونی تکرار جرم
الف- تعریف نظری( مفهومی)
ب- تعریف کاربردی
ج- تکرار جرم در قانون مجازات اسلامی
گفتار دوم- علت شناسی تکرار جرم در پرتو نظریه های دانشمندان جرم شناسی
الف- نظریه خرده فرهنگ بزهکاری کوهن
ب- نظریه نابهنجاری مرتون
ج- نظریه معاشرت ترجیحی ساترلند
د- نظریه برچسب زنی
ه- نظریه یادگیری اجتماعی
گفتار سوم – عوامل تکرار جرم در کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت
الف- عوامل فردی موثر در تکرار جرم در میان کودکان و نوجوانان معارض با قانون کانون اصلاح و تربیت
۱- سن و تکرار جرم
۲- بیکاری و تکرار جرم
۳- تحصیلات و تکرار جرم
۴- مذهب و تکرار جرم
۵- محیط اجتماعی و تکرار جرم
ب- عوامل موثر در تکرار جرم در محیط کانون اصلاح و تربیت
۱- عدم جداسازی کودکان و نوجوانان در محیط خوابگاه: زمینه ای برای بزه آموزی
۲- «خلاف زندان»: مهمترین مانع اصلاحی و تربیتی
۳- بخش مراقبت بعد از خروج
فصل دوم: رویکردهای پیشگیرانه ناظر به تکرار جرم در کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت
گفتار اول: طرق موثر در تکمیل برنامه های کانون اصلاح و تربیت با رویکردی پیشگیرانه
الف- تغییر نگرش کانون اصلاح و تربیت از «سلب توان بزهکاری» به « بازپروری»
ب- فعال سازی بخش نگهداری موقت در کانون اصلاح و تربیت و طبقه بندی خوابگاه
ج- تمرکز بیشتر بر اصول حفاظتی
د- فردی کردن روش های اصلاحی و تربیتی اجرایی در داخل کانون
ه- پویاتر شدن بخش مراقبت بعد از خروج
۱- تلاش برای بهبود شرایط خانوادگی کودکان و نوجوانان
۲- تلاش برای سواد آموزی و اشتغال به تحصیل کودکان و نوجوانان
۳- تلاش برای کاریابی و اشتغال به کار نوجوانان و جوانان
خ- جلوگیری از شکل گیری فرآیند «برچسب زنی» توسط سایرین در داخل کانون
گفتار دوم: طرق موثر در بازسازی فردی کودکان و نوجوانان معارض با قانون
الف- همسو شدن کودک و نوجوان با برنامه های اصلاحی کانون اصلاح و تربیت
ب- همکاری خانواده های مددجویان برای تحقق برنامه های اصلاحی و تربیتی
نتیجه گیری و پیشنهادها
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.